Case: ROC
ROC Gilde Opleidingen biedt 128 opleidingen in 11 vestigingen in Limburg.
Een groep van zeven docenten in de vestiging Venray wilde het anders gaan aanpakken. Zij kwamen met het idee om om High Impact Learning (HIL) van Filip Dochy te implementeren. HIL gebruikt bouwstenen, bij elke bouwsteen hoort gedrag. Volgens HIL vertrekt onderwijs vanuit het probleem dat de student aanreikt, van niet-weten naar weten. Ze hebben mij gevraagd om dat proces te begeleiden.
Om te beginnen heb ik een implementatieplan en routeboek gemaakt voor de projectleiders. Vervolgens heb ik een collectief commitment gevraagd aan het hele team om dit te doen, inclusief de teammanager. Op basis daarvan is de implementatie uitgerold, en hebben we placemats gemaakt met daarop de zeven bouwstenen en het bijbehorende gedrag.
In individuele en teambijeenkomsten heb ik docenten laten uitwerken wat die bouwstenen betekenen voor hun persoonlijke gedragsverandering. Ook heb ik ze gevraagd om hun studenten erbij te betrekken, zodat ze weten wat zij anders gingen doen, en waarom. Tijdens een ouderavond hebben we studenten het concept laten uitleggen aan hun ouders; teach what you learn. Het was mooi om hen uitgangspunten te horen uitleggen zoals hybride leren, of assessment as learning.
Ik observeer lessen met de placemat bij de hand, zodat ik docenten rechtstreeks, en per bouwsteen, kan laten zien hoe ze scoren.
Zoals altijd heb ik resultaatafspraken aan mijn plan gekoppeld. Elke docent maakt in een persoonlijk ontwikkeltraject een gedragstransformatie door. Daarbij laat ik de docent het nieuwe gedrag zelf formuleren, inclusief de bijbehorende transformatie. De docenten hebben een boek geschreven over het traject: Samen bouwen met Hay aan High Impact Learning - Het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties.
De krachten zijn gebundeld in een Learning Community, met als doel om op termijn uit te groeien tot een expertisecentrum op het gebied van High Impact Learning. OP 19 april 2017 werd er een groots opgezette bijeenkomst georganiseerd in de Schouwburg Venray, met ruim honderd onderwijs- en vakprofessionals. Keynote-spreker Luc Stevens, directeur NIVOZ en hoogleraar orthopedagogiek, gaf er een reflectie op het HILL-model